Persbericht

Jaarverslag 2018 Stedin Groep: beter resultaat, investering in energietransitie neemt toe

Rotterdam, 27 maart 2019 – Stedin Groep heeft 2018 afgesloten met een bedrijfsresultaat van €212 mln (2017: €198 mln). De netto omzet steeg met €116 mln naar €1,27 miljard (2017 €1,15 miljard). Stedin Groep ziet het aantal investeringen in het energienet verder toenemen.  

Bekijk het jaarverslag 

Danny Benima, CFO Stedin Groep: “Afgelopen jaar hebben we beter gepresteerd dan in het splitsingsjaar 2017. We zagen de bedrijfsopbrengsten groeien als gevolg van de aankoop van DNWG in 2017. Operationeel werd beter gepresteerd doordat we efficiënter konden werken en de klanttevredenheid ging verder omhoog. We staan als netbeheerder voor grote uitdagingen. Om financieel gezond te blijven en de investeringen in de energietransitie op de lange termijn te kunnen financieren, moeten we de komende jaren slim investeren.”

Energietransitie zichtbaar in leefwereld

De contouren van de energietransitie worden steeds beter zichtbaar in het straatbeeld. Het aantal elektrische auto’s groeit harder dan de prognoses. Afgelopen jaar werden 1.215 laadpalen aangesloten op het net tegen 1.110 in 2017. Ook het aantal snelladers dat is aangesloten groeide: 44 in 2018 tegen 31 in 2017. Hetzelfde geldt voor het vermogen aan wind- en zonne-energie. Het opgesteld vermogen dat bij netbeheerders Stedin en Enduris is aangemeld, is met 70 procent gestegen naar 753 MW (2017: 442MW). Om te kunnen voldoen aan de veranderende vraag en ervoor te zorgen dat het energienet betrouwbaar blijft, moet Stedin Groep slim investeren in de infrastructuur. Afgelopen jaar werd  €607 mln geïnvesteerd in de toekomstbestendigheid van het energienet. Dat is €113 mln meer dan een jaar eerder (2017: €494 mln). Het totaal van investeringen zal zo’n €7 miljard zijn tot 2030, terwijl door de regulering de opbrengsten onder druk staan. Het huidige reguleringsmodel houdt onvoldoende rekening met de mate van voorinvesteren en de snelheid waarmee we Nederland klaar moeten maken voor de energietransitie. 

Klanttevredenheid gestegen

Stedin Groep wil een extra stimulans geven aan efficiënter en klantgerichter werken. Daarom is er dit jaar extra aandacht besteed aan het proces van aansluiten van klanten op het energienet. Om zo veel mogelijk aan klantwensen te voldoen, heeft Stedin Groep het aansluitproces anders ingericht en wordt er beter gecommuniceerd over de status en de voortgang van het proces. Dit blijkt ook uit de klanttevredenheidscijfers. In totaal kreeg Stedin Groep van 69 procent van de klanten een rapportcijfer 8 of hoger.  Voor het proces van aansluiten is de stijging significant: van 46% in 2017 naar 55% in 2018.

Leveringsbetrouwbaarheid onverminderd hoog

De leveringsbetrouwbaarheid van de netten was met 99,996% onverminderd hoog en behoort daarmee tot de beste ter wereld. De gemiddelde tijd dat klanten zonder elektriciteit zaten, steeg desondanks licht in 2018 naar 17,01 minuten (2017: 16,44 minuten). Bij het aardgasnet steeg de onderbrekingsduur naar 69 seconden. 

Over Stedin Groep

Samen werk maken van een leefwereld vol nieuwe energie. Daar werken zo’n 4.500 medewerkers van Stedin Groep iedere dag aan. Wij vinden het onze verantwoordelijkheid om te zorgen dat al onze klanten kunnen beschikken over duurzame energie om te leven, werken en ondernemen. Als Stedin Groep verduurzamen wij het energiesysteem en houden het onverminderd robuust en betaalbaar. Binnen Stedin Groep werken de netbeheerders Stedin (Zuid-Holland en Utrecht), Enduris (Zeeland) en de experts van infrabedrijven Joulz en DNWG Infra samen om dit voor elkaar te krijgen.

Terug naar het nieuwsoverzicht >