NetVerder: een nieuwe naam bij Stedin Groep

Rotterdam, 20 juni 2019 – Stedin Groep heeft een nieuwe naam in de groep: NetVerder B.V.. Onder deze naam vallen vanaf 1 mei 2019 activiteiten van het netwerkbedrijf gericht op energie-infrastructuren, anders dan aardgas en elektriciteit. Deze nieuwe naam was nodig nadat Stedin Groep recent haar dochteronderneming Joulz Diensten en Joulz Energy Solutions verkocht. Activiteiten die niet met Joulz zijn verkocht continueren onder de naam NetVerder.

NetVerder brengt de energietransitie verder met het ontwikkelen, realiseren en onderhouden van energie-infrastructuren anders dan voor aardgas en elektriciteit. Het expertteam zet zich actief in voor onafhankelijk transport en distributie van warmte en andere nieuwe energievormen en –dragers. NetVerder is een zelfstandig onderdeel van Stedin Groep.

Wettelijk is bepaald dat het netbeheer voor gas en elektriciteit niet onder dezelfde vlag uitgevoerd mag worden als de overige energie-infrastructuur. Daarom worden deze activiteiten nu ondergebracht in een zelfstandig merk binnen Stedin Groep, NetVerder. Voorheen gebeurde dit onder de vlag van het merk Joulz.

Focus op netbeheer

Stedin Groep lanceerde in 2017 een vernieuwde strategie met een focus op (toekomstig) netbeheer, zonder de markt daarbij te verstoren. Daarbij pasten niet langer commerciële activiteiten die door marktpartijen uitgevoerd kunnen worden. Daarom zijn de commerciële bedrijfsonderdelen van Stedin Groep nu verzelfstandigd. In 2018 zijn de activiteiten onder de vlag van Joulz Energy Solutions verkocht aan VolkerWessels. Op 1 mei van dit jaar werden officieel de aandelen van Joulz Diensten overgedragen aan het Britse 3i Infrastructure. De unieke kennis en kunde van het NetVerder-team op het gebied van energienetwerken voor o.a. stoom, biogas en warmte wil Stedin Groep graag behouden en inzetten om de energietransitie te faciliteren.

Over NetVerder

NetVerder helpt de energietransitie met het ontwikkelen, realiseren en onderhouden van energie-infrastructuren, anders dan voor aardgas en elektriciteit. De experts van NetVerder zetten zich in voor het onafhankelijk transport en distributie van bijvoorbeeld stoom, biogas en warmte. Ook warmte en toekomstige nieuwe energievormen behoren tot het domein van NetVerder. Dat doen ze op maatschappelijk verantwoorde wijze. NetVerder is een zelfstandig onderdeel van Stedin Groep.

Samen werk maken van een leefwereld vol nieuwe energie. Daar werken zo’n 4500 medewerkers van Stedin Groep iedere dag aan. Wij vinden het onze verantwoordelijkheid om te zorgen dat al onze klanten kunnen beschikken over duurzame energie om te leven, werken en ondernemen. Als Stedin Groep verduurzamen wij het energiesysteem en houden het onverminderd robuust en betaalbaar. Binnen Stedin Groep werken de netbeheerders Stedin (Zuid-Holland en Utrecht), Enduris (Zeeland) en de experts van infrabedrijven NetVerder en DNWG Infra samen om dit voor elkaar te krijgen.