Stedin Groep geeft eerste groene obligatie uit

Rotterdam, 11 november 2019 –Stedin Groep heeft haar eerste groene obligatie succesvol uitgegeven. De 500 miljoen euro die hierdoor ter beschikking komt is gekoppeld aan investeringen die Stedin Groep doet in duurzame projecten. De uitgifte van de groene obligatie past goed in de strategie van Stedin Groep om een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de samenleving.

De lening van € 500 miljoen heeft een looptijd van 10 jaar, een uitgifteprijs van 98,658% en een couponrente van 0,5% (effectieve rente van 0,639%). Stedin Groep heeft met deze groene uitgifte bestaande maar ook nieuwe duurzame investeerders aan zich kunnen binden. De uitgifte is ruim vier keer overtekend. Dit heeft tevens meegeholpen aan de uitstekende voorwaarden waartegen de lening is uitgeven. De groene obligatie is genoteerd aan Euronext Amsterdam.

CFO Danny Benima: “Deze groene obligatie heeft niet alleen financiële meerwaarde; het bewijst dat onze financiële strategie, operationele strategie en onze duurzaamheidsstrategie één geheel vormen en elkaar versterken.”

De opbrengst van de uitgifte wordt aangewend voor een brede reeks duurzame projecten zoals het aansluiten van nieuwe windmolens of zonneparken aan Stedin’s elektriciteitsnetwerk, de uitrol van slimme meters en energiezuinige huisvesting. De projecten komen voort uit de One Planet strategie van Stedin en dragen bij aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties die betrekking hebben op betaalbare en duurzame energie (SDG 7), duurzame steden en gemeenschappen (SDG 11) en klimaatactie (SDG 13).

Zoals gebruikelijk bij een groene obligatie is een Green Finance Framework opgesteld, hetgeen Stedin ook in staat stelt in de toekomst groene uitgiftes te doen. Dit framework is beoordeeld door ISS ESG als onafhankelijk deskundige. Daarnaast heeft ISS ESG Stedin als bedrijf een algehele duurzaamheidsrating gegeven, waarbij Stedin tot de top 10 binnen haar sector in Europa behoort.